Followers

Tuesday, December 29, 2009

kemalangan jalan raya..

hi me dear...

sejak disember ni kan, jumaat kan slalu cuti kan.. so, me rase cam byk jek kemalangan a.k.a accident berlaku.. ya lor, bulih d kate kan ari2 kita dengar berita pasal kemalangan jalan raya... fuhhh... ngeri wehhh!!!

dlm wikipedia bm pun cakap, antara punca salah laku jalan raya yg boleh menyebabkan kemalangan jalan raya ialah kecuaian memandu (cam terlelap tu, kan), memandu scr terburu2 (tu jenis yg asyik dok 'cucuk' keta depan konon nye dia sowg jek nk cepat..) n keganasan jalan raya (ni cam kes road-bully rasenye)...

pic diambil dr mstar online

kesian kan.. ade yg ilang suami/isteri/anak/ibu bapa n bahkan satu famili pun ade... bile time musim perayaan, cam kt umat Islam yg menyambut hari raya aidilfitri n aidiladha ni, syahdu sungguh.... (T_T)

hurm, patutnye me rase setiap individu kena ade kesedaran.. sbbnye bile kemalangan dh blaku, x de guna dah.. yang pergi tak kan kembali lagi (eh, cam lagu rabbani plak... al-fatihah kpd allahyarham ustaz asri) wlu beribu kerajaan wat kempen kesedaran, tp klu diri sendiri tu x insaf2 jugak, camne nk selesai masalah ni...

wlu pun d jalan raya, budi bahasa tu penting.. cth nye, ari tu mase kat area kl, me dh bg signal nk masuk.. dh jenuh signal tu bkelip.. kebetulan, keta tu jarak dia jauh cikit, so me masuk la.. pas masuk jek, owg tu marah2 sbb tak terus pegi sbb lampu kuning n kendian merah.. dh la tu, dia cam sondol2 kat keta me cam nak menyelit gak... pakcik, x kan la me nak langgar owg ramai yang tgh melintas tu.. pakcik dh la ngan famili, bg la contoh kat anak2 pakcik yg masih kecik n comei2 dlm keta tu..


kowg yg nk blk kg atau pun g bcuti tu, hati2 memandu, tau.. me doakan semoga ke mane kowg pegi, kowg akan selamat balik semula... (wlu pun kowg g bperang demi bangsa, agama n negara, chewah!)

p/s: pelik nye rase emosi d petang selasa ini... ape kah????

4 comments:

Legasi Piston Pecah said...

banyak faktor pendorong sebenarnya... seperti fizikal jalan raya,fizikal kenderaan dan juga pemandu...tiga2 tuh LPKP,JKR,JPJ kene kaji lagi

Aidi-Safuan said...

huhu..actually semua faktor2 selain manusia nih,cam keadaan jalan,cuaca,lampu jalan dan lain2 semua tuh,akan kembali kepada manusia gak.
sikap manusia je sebenarnyer kena ubah.

Sharinginfoz said...

memang banyak kes macam ni kan..... kena cari jalan penyelesaian yang terbaik...

Jom Tudung Ariani

Jom Beli Alat Tulis

farra8979 said...

legasi piston pecah n aidi-safuan: betul3x.. mmg byk lg faktor tp spt struktur jalan raya tu sendiri.. tp me x puas hati bile manusia yg x de budi bahasa...

"klu brani, race kat track la..." (^_^)

sharinginfoz: sume kena bekerjasama supaya masalah ni bleh diselesaikan...